Anasayfa / Deniz Balıkçılığı / Çiftlik balığı ne kadar güvenli?

Çiftlik balığı ne kadar güvenli?

Türkiye’nin en bakir koylarına sahip İzmir Karaburun açıklarında, son teknolojiyle donatılmış ‘fabrikalar’ var. Dünyanın en lezzetli balıklarını üreten balık çiftlikleri… Her bir tesiste onlarca balık kafesi ve her birinin içinde de yüzbinlerce balık var. Bunlardan birine daldım. 450 bin levrekle yüzdüm. Sağlıklı mı değil mi, satılan balıkların hangisi çiftlik hangisi değil, yerinde öğrendim.

Urla’dan kıvrıla kıvrıla Ege sahillerine doğru ilerliyoruz. Buralarda yerleşim yok, herhangi bir tesis de. Çorak, bakir kıyılar…

Karaburun’a bağlı Eğri Liman mevkiine varıyoruz. Bölgedeki 29 balık çiftliğinden birindeyiz. Tesisin sorumlusu, 30 yıldır bu işi yapan İsmail Arslan. Hazırladığı tekneyle, yanına aldığı mürettebatla denize açılıyoruz.

Hava günlük güneşlik, ancak limandan çıkar çıkmaz dalgalar bizi bir sağa yatırıyor, bir sola. 1100 metre açıldıktan sonra canlı balıkların yetiştirildiği kafeslere ulaştık. Tam 60 kafes var. Her birinde yüzbinlerce balık, toplamda da 25 milyon balık, önümdeki birkaç yüz metrelik alanda yüzüyor.

Dalış kıyafetlerimi giyerken heyecanımın bini bir para. Amacım, yıllardır merak ettiğim çiftlik balıklarını yakından görmek, hem de bu işin sağlıklı olup olmadığını sorgulamak.

Ağırlığı 250 grama ulaşan levreklerin bulunduğu kafesi seçtik. Birkaç ay sonra bu balıklar dünyanın farklı yerlerindeki sofralarda olacak. Denizin derinliği 70 metre. Balık ağının en dip noktası ise 30 metre. Çiftlikte görevli dalgıç ile önce ağın etrafını dolandık, sonra altından geçtik. Ağlar her gün kontrol ediliyor. Herhangi bir yırtık var mı yok mu diye bakılıyor. Su bulanık. Görüş mesafesi fazla değil. Ancak ağların içindeki balıklar çok net görünüyordu.

Yemleme işlemi kamerayla izleniyor

Yüzeye çıkıp bu kez ağların içine daldık. 450 binden fazla balık etrafımızda dolanıyor. Müthiş bir his. Bir süre dipteki ağlara yatıp yüzeye doğru baktım. Balıkların nasıl daireler çizdiğini izledim. Sonra onlarla birlikte daire şeklinde tur attım.

Sudan çıktıktan sonra, çiftliğin kontrolünün yapıldığı platforma gittik. Burası teknolojik aletlerle donatılmış bir uzay üssü gibi. 60 kafesteki binlerce balık, tek bir tuşla yemlenmeye başlanıyor. Kafesler kameralarla izleniyor. Üretim aşamasındaki en masraflı iş, yem. Kameralardan balıkların davranışlarına bakılıyor. Balıklar yemeyi bıraktığında yemleme durduruluyor.

Güvenlik meselesine gelince… Dalgalar kimi zaman metrelerce yükseliyor ancak tesiste her şey buna göre dizayn edilmiş. Balıklar büyüdükçe yeni kafeslere alınıyor. Ağların periyodik bakımları yapılıyor. Üzerinde biriken yosunlar temizleniyor. Çiftlikte yılda altı bin ton balık hasadı yapılıyor. Sadece ziyaret ettiğimiz çiftliğin yatırım maliyeti 25 milyon TL.

Bundan yedi-sekiz yıl önce, Çeşme Ildırı’da bir balık çiftliğine gitmiş, kapalı koylarda kıyıya yakın kurulan çiftliklerin çevreye ne denli zarar verdiğini gözlemlemiştim. Ancak artık çiftlikler kıyıdan açığa kuruluyor.

Hakkında SuperMuzo

Merhaba Sevgili Yaban Dostlarım Web Siteme Eklenmesini istediğiniz Haberleri ve Konuları yabanclub@yahoo.com veya Değerli Arkadaşım ve Website Kurucusu WebmasterMeMo mastermemo@gmx.de Adresine Mail atabilirsiniz.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

x

Check Also

Kalkan Balığı Nasıl Yakalanır

Görünüşü itibariyle ilk bakışta ürkütücü gibi görünen ancak aslında diğer bir çok ...